Book Club: Dare to Lead de Brene Brown

Servus Dragilor! Ce mai faceți?? Sper că toată lumea e în regulă și sănătoasă. Azi vom vorbi despre o carte dragă mie, ”Îndrăznește să conduci” de Brene Brown. E o carte mai mult pe partea de leadership, deși multe din regulile care sunt expuse acolo ar merge și în viață, în relații, peste tot. Vă recomand cu tot dragul să o citiți, dar până atunci vă voi prezenta câteva principii care mi s-au părut interesante:


  1. Toată lumea vrea să fie curajoasă, să fie apreciată și lăudată pentru curajul său. Ei bine, ca să fii curajos trebuie să fii și vulnerabil. Să recunoști că nu le știi pe toate, că ai greșit, că fiecare face tot ce poate. E foarte greu să fii vulnerabil, dar merită să încerci și fiecare persoană în parte ar trebui să o facă.

“The cave you fear to enter holds the treasure you seek.”- Joseph Campbell



  1. Un alt lucru important în viață e să-ți cunoști valorile. Ce vreau să zic prin asta??? Valorile sunt idealuri sau preferințe umane care ne ghidează în viață, sau cel puțin ar trebui să ne ghideze în viață. Brene recomandă, ca din lista de valori, să alegem 2 care sunt cele mai importante pentru noi, și să ne ținem scai de ele. De exemplu, la mine una din ele este chiar integritatea. Acesta, pentru mine înseamnă să ai curaj și să faci lucrurile pe care alții ar prefera să nu le facă, iar din cauza asta încerc mereu să fac lucruri pe care turma nu le-ar face. De exemplu: să lucrez în vacanța dintre primul și al doilea an de facultate.

“Daring leaders who live into their values are never silent about hard things.”



  1. Be BRAVING. Sensul cuvântului este mult mai deep decât “fii curajos”. Brene folosește abrevieri care sunt super sugestive:

B boundaries (limite impuse): practic până unde pot să meargă prietenii, fără să îți pierzi mințile

R reliability (siguranță, încredere): să puteți să vă bazați unul pe celălalt, să te ții de promisiuni

A accountability (responsabilitate): să-ți recunoști greșelile și să încerci să le rezolvi

V vault (seif): practic, să nu vorbești despre experiențe care nu sunt ale tale sau sunt confidențiale

I integrity (integritate): alege curajul peste comfort, alege ce e bine peste ce e amuzant, rapid sau ușor.

N non-judgement (fără judecată): în relație trebuie să simți că nu ești judecat

G generosity (generozitate): să fii generos cu cuvintele, intențiile și acțiunile tale


Pe lângă acestea, autoarea subliniază că, sistemul braving funcționează doar dacă tu ai grijă să respecți fiecare principiu în parte, iar pentru a ne asigura că folosim sistemul, sunt niște întrebări (prima este în engleză și a doua în română):


  • Boundaries. Did I respect my own boundaries in the situation? Was I clear with myself and then others about what’s okay & not okay?

Limitele: Mi-am respectat limitele în această situație? Am fost clar cu mine însumi și cu cei din jur, privind ce este bine și ce nu este în regulă?

  • Reliability. Could I count on myself?

Încredere: Am putut să contez pe mine?

  • Accountability. Did I hold myself accountable or did I blame others? Did I hold others accountable when I should have?

Responsabilitate: Mi-am asumat responsabilitatea sau am dat vina pe ceilalți? Am dat vina pe alții când trebuia să dau vina pe mine?

  • Vault. Did I honour the vault, and did I share, or not share, appropriately? Did I stop other people who were sharing inappropriately?

Seif: Am respectat seiful, și am dat sau nu mai departe informații condifențiale? Am oprit persoane care vorbeau despre subiecte confidențiale?

  • Integrity. Did I choose courage over comfort? Did I practice my values? Did I do what I thought was right, or did I opt for fast and easy?

Integritate: Am ales curajul în locul confortului? Mi-am respectat valorile și le-am pus în practică? Am făcut ceea ce am crezut că este corect sau am optat pentru ce este rapid și ușor?

  • Non-judgment. Did I ask for help when I needed it?. Was I judgmental about needing help? Did I practice non-judgment with myself?

Non-judecată. Am cerut ajutor când aveam nevoie? Am judecat faptul că aveam nevoie de ajutor? Am pus în practică nonjudecata cu mine însumi?

  • Generosity. Was I generous toward myself? Did I have self-compassion? Did I talk to myself with kindness and respect and like someone I love? When I screwed up, did I skip the self-love and go straight into berating myself?

Generozitate. Am fost generos cu mine însumi? Am avut compasiune de sine? Am vorbit cu mine însumi cu bunătate și respect, ca și cu o persoană pe care o iubesc?

Când am dat-o în bară, am sărit peste iubirea de sine și am trecut direct la autodistrugere?



  1. Învață să te ridici și din cel mai mare eșec. Pentru asta Brene recomandă 3 pași:

  • recunoașterea (să recunoști că ești jos mental)

  • să asculți ambele variante ale poveștii ca să nu îți faci în minte povești ultra imposibile

  • revoluția (practic să urmărești cele 3 idei din research-ul făcut de ea):

  • nivelul curajului colectiv într-o organizație este cel mai bun predictor a succesului și a ‘daring leadership’

  • cea mai mare încercare în dezvoltarea leadershipului curajos este să îi ajutăm pe toți să înțeleagă și să răspundă la ‘call to courage’

  • dăm greș în momentul în care lăsăm altă persoană să ne definească succesul


Vă recomand cu tot dragul să citiți cartea deoarece, nu putem într-un articol să cuprindem toate învățăturile din ea. Brene Brown mai lasă în carte și niște resursele pe care le putem folosi: daretolead.brenebrown.com (accesează site-ul și descarcă workbookul și glosarul).


Pentru mine cartea a fost o gură de aer. Adică, noi românii ucidem vulnerabilitatea și o arătăm cu degetul mai rău ca pe diavolul. Dar Brene vorbește foarte mult despre a fi vulnerabil = a fi curajos și cum una din valorile mele este integritatea, voi fi mai curajoasă (vulnerabilă).


Cam atât pe ziua de azi. Sper că nu v-am omorât cu detaliile și că o să citiți cartea. V-am pupat!


- Bianca

Comentarii

Postări populare