Dobânda Compusă: A 8-a Minune a Lumii

Salut tuturor! Mulțumim din suflet pentru că citiți și sunteți interesați de dezvoltarea voastră ca oameni. Așteptăm cu tot dragul să veniți cu idei, despre ce să mai scriem. Azi, în timp ce scriu articolul acesta, merg să-mi fac a doua doză de vaccin. Abia aștept să termin și să revenim la noul normal.

Bun, ca să nu o mai lungesc atâta, azi vom aborda un subiect foarte interesant numit dobânda compusă. Înainte de toate, vă dau un spoiler că ea poate fi și bună și rea. Majoritatea lumii o consideră neimportantă și nu știu să o folosească. Inclusiv eu am fost în această situație, până ce am dat banii pe cursuri (Upriserz) în care am putut să mă dezvolt enorm de mult și încă o mai fac și acum alături de ei. Consider că educația se face pe viața, dacă nu mă credeți pe mine uitați-vă la Warren Buffet (citește în fiecare zi 6h).


“Dobânda compusă este cea de-a opta minune a lumii. Cine o înțelege castiga, cine nu…. o plătește” - Albert Einstein


Am mai spus și în celălalt articol, despre inflație, că ea este responsabilă pentru devalorizarea banilor. Legătura dintre inflație și dobânda compusă este că, și inflația practic se adună. Adică există o acumulare în anii de inflație care îți distruge banii.


Ce este dobânda compusă??

Este practic dobânda dobânzii. Pentru că este un complex un pic mai greu și vreau să-l înțelegeți bine, o să dau un exemplu: 

Mergi la bancă și îți faci un cont de economii, cu o dobândă anuală de 2% să zicem, suma inițială fiind de 1000 de lei. 

În primul an, o să ai 1000+ 2%1000= 1020 de lei în cont. 

În următorul o să ai 1020+2%1020=1040,4 de lei și tot așa. 

Deci, dobânda se aplica la suma pe care o ai în cont la finalul anului. Nu la suma inițială.

Este mai clar oare??? Nu e greu de înțeles dar probabil e nou conceptul.


Și atunci de ce am zis că e rea dobânda compusă, că pare a fi drăguță...

E drăguță când este în folosul tău și nu a băncii. Banca de exemplu, când tu iei un credit, are și o dobândă. Cu cât iei pe mai mulți ani, cu atâta crește suma pe care trebuie să o depui.  Oare a fost cineva curios de ce sumă a luat de la bancă și ce sumă a dat la bancă?? Ca să îmi susțin ipoteza (iubesc să văd persoane care sunt contra a ce zic și nu mă cred pe cuvânt), o să atașez o imagine mai jos în care puteți vedea ce înseamnă un împrumut de 200.000 de dolari, pe o perioadă de 30 de ani, cu o dobândă anuală de 4,5%. Albastrul mai deschis reprezintă banii împrumutață, iar cel închis dobânda. Am și link-ul ca să vă jucați cu el.

(https://www.bankrate.com/calculators/mortgages/mortgage-payment-calculator.aspx)

Parcă nu vă mai place așa de mult de dobândă compusă, nu??

Când o folosești în folosul tău, atunci poate fi un plus mare. Normal, că suntem oameni și uneori avem nevoie de bani urgenți. Nu zic să nu-ți mai iei credit toată viața. E oricum alegerea ta. Recomandarea mea ar fi, ca atunci când iei un credit, să deschizi un cont de economii sau, și mai bine, să te educi despre investiții. Toate astea pentru a plăti mai repede creditul. Există și credit bun, dar asta într-un alt articol.


Și atunci, care e dobânda compusă pozitivă??

Păi, când îți iei un cont de economii și îl ții câțiva ani, dobânda compusă te ajută. Deși, eu personal nu recomand conturile bancare, pentru că dobânda este foarte mică și de obicei sub inflație. Totuși, mai bine îi depui, decât să îi ții la saltea sau prin șosete. Ce recomand eu este să te documentezi și să investești pasiv. Vom intra în detalii într-un alt articol, dar ca să nu o lungesc mult, folosește investițiile ca și cum ai avea un cont în care depui lunar bani si primești o dobândă la ei. Normal că daytrading-ul (investițiile active) sunt mai profitabile pe termen scurt, doar că noi nu gândim pe termen scurt. Ca să mă înțelegeți și mai bine, voi lăsa o poză mai jos care arată cât de mare poate fi dobânda, dacă investim pe termen lung. Și of course, vă las și link-ul (https://www.nerdwallet.com/banking/calculator/compound-interest-calculator).



Sună mai frumos dobânda compusă acum?? 

Este foarte useful și foarte frumoasă, doar că normal că în viața fiecare om o vede ba frumoasă ba urâtă. Băncile o folosesc pentru a face bani din banii tăi. M-aș gândi totuși de 2 ori înainte să iau un credit sau să fac o depunere la bancă.

Și cum v-am obișnuit, un mic summary:

  • Dobânda compusă poate fi rea sau bună. Depinde de tine cum vrei să o folosești

  • Și inflația este afectată de dobânda compusă 

  • Ca să fie bine, ar trebui să o folosești în investiții sau conturi de economii

  • Este rea atunci când iei un credit pe 30 de ani și pierzi bani cu care ai fi putut să faci și altceva mai benefic


Oricum, azi m-am gândit să fiu mai concisă și la subiect. Așa că dragilor, cam atâta a fost pe azi. Sper că ați înțeles și v-am făcut să descifrați dobânda compusă. Dacă ți-a plăcut, lasă-ne un comment și nu uita că poți lua legătura cu noi și pe Instagram la @reduvational. Așteptăm un feedback, fie el pozitiv fie el negativ. 

O săptămână cât mai ușoară și frumoasă dragilor. Stay safe și bucurați-vă de viață!


- Bianca


Comentarii

Postări populare