Recenzie: ”Cele 7 Deprinderi ale Persoanelor Eficace” de Stephen R. Covey | ReadU

O carte incredibila care te ajuta sa devii mai productiv si sa te indrepti spre obiectivele pe care le ai.
Salut!

Fă-ți un ceai cald și pregătește-te pentru câteva minute de lectură care îți pot îmbunătăți substanțial eficiența.

”Cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace”- e posibil, cea mai populară carte din domeniul dezvoltării și eficienței personale.

Astăzi vom analiza câteva sfaturi practice din această carte plină de înțelepciune, care înglobează 7 deprinderi pe care ar fi recomandat să le posede fiecare. Dar oare ce reprezintă deprinderile?

Acestea sunt o combinație între 3 elemente: cunoștințe, aptitudini și dorințe. Contopindu-se, acestea favorizează atingerea obiectivelor personale. Pornind de la eficiența personală ajungem să ne asumăm responsabilitatea pentru acțiunile noastre și să lucrăm eficient în echipă.

Afla mai multe despre Cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace

1.      Fii proactiv

În viața de zi cu zi, în orice context există stimuli la care reacționăm. Între stimul și reacție este libertatea de a alege – cum anume vom reacționa. Această caracteristică poartă denumirea de proactivitate (libertatea de a alege o reacție potrivită) și totodată aceasta ne deosebește de restul animalelor.

În funcție de felul în care reacționează, deosebim două tipuri de persoane: reactive și proactive.

Persoanele reactive nu-și rezervă timp să analizeze situația, oferind un răspuns neprocesat din punct de vedere al consecințelor. Acestea mereu îi învinuiesc pe cei din jur pentru nereușitele lor: ”Nu am reușit pentru că nu m-am născut în țara potrivită”, ” Toată lumea îmi bagă bețe în roate”, ”Am fost nevoit”.

Persoanele proactive țin situația sub control. Aceștia aleg să lucreze asupra lucrurilor pe care le pot influența, fără a învinui pe toată lumea pentru faptul că au ratat un anumit lucru. Se ghidează după propriul set de valori și principii, analizează situația la rece și știu cum ar fi bine să acționeze.

 

2.      Începe cu gândul la final

Această deprindere constă în a începe imaginându-ți rezultatul la care vrei să ajungi. Poți activ să te urci pe scară, depășind fiecare treaptă, însă dacă scara nu e rezemată de peretele potrivit, acțiunile tale vor fi inutile. 

Recomandarea mea este să conștientizezi ceea ce este cel mai important pentru tine și în funcție de aceasta să acționezi în fiecare zi. 

Principiul gravitează în jurul ideii că fiecare lucru este creat de două ori. Prima dată îl creăm în minte, ne gândim la detalii și felul în care ar trebui să arate în final un anumit lucru. A doua oară îl creăm în mediul real prin diferitele acțiuni pe care le întreprindem. 

Imaginează-ți unde vrei să ajungi peste 10 ani, vizualizează rezultatul final și începe să lucrezi asupra scopurilor tale, analizând  periodic în ce măsură urmezi corect calea.

 

3.      Pune prioritățile pe primul loc

Autorul împarte activitățile în următoarele 4 categorii:

Atenție maximă necesită activitățile care nu sunt urgente, însă sunt importante. Anume asupra acestui cadran ar fi bine să-ți canalizezi toate eforturile, întrucât acestea sunt cele care ne schimbă și ne dezvoltă. Învață să spui nu activităților care nu sunt nici urgente și nici importante și manageriază-ți timpul astfel încât să urmezi o dezvoltare continuă.

 

4.      Gândește câștig-câștig

Paradigma ”câștig-câștig” semnifică că toate înțelegerile și deciziile sunt reciproc convenabile și satisfac ambele părți. Pentru cei care adoptă această strategie, viața li se oferă ca și o arenă pentru cooperare și nu pentru competiție. 

Învață să faci compromisuri, să oferi soluții care să fie la fel de avantajoase pentru ambii, pentru a construi legături puternice cu oricine interacționezi. Astfel, o să ajungi să fii în ochii acestora o persoană de încredere, lipsită de egoism și viclenie. Totul pornește de la setul de valori despre care pomeneam la primul principiu. 

Ca să-ți fie mai ușor să aplici acest sfat, încearcă să-ți imaginezi problema din perspectiva altei persoane, încearcă să-i înțelegi nevoile și întrebările pe care și le pune în legătură cu problema.

Descopera care sunt obiceiurile care iti pot schimba viata.

5.      Încearcă mai întâi să înțelegi și apoi să fii înțeles

Abilitatea de comunicare e una dintre cele mai importante din viața noastră. Când vrei să influențezi pe cineva – prietenul/prietena, colegul, clientul, în primul rând încearcă să-l înțelegi. Dacă nu vei face asta, va crede că pur și simplu îl manipulezi. 

Pentru a-i înțelege pe ceilalți, aplică tehnicile de ascultare activă, amână-ți toate treburile, adresează întrebări pentru a concretiza anumite lucruri.

Înainte de toate înțelege cealaltă persoană, iar apoi depune tot atât de mult efort pentru a fi înțeles. Explicându-ți punctul de vedere, argumentează, emite mesaje simple și precise și permite-i interlocutorului să-ți pună întrebări.

6.      Acționează în sinergie

Sinergia reprezintă abilitatea de a lucra în echipă. Împreună, oamenii pot să coopereze fructuos, aducând mai mult folos echipei decât în cazul în care ar lucra separat.

Esența sinergiei constă în a prețui diferențele dintre oameni - diferențele în mentalitate, în sfera emoțională și în dezvoltarea psihologică. Cheia spre a prețui diferențele constă în conștientizarea faptului că oamenii nu văd lumea așa cum este, însă așa cum sunt ei. Sinergia respectă diferențele, dezvoltă punctele tari și le compensează pe cele slabe.

7.      Ascute fierăstrăul

Cea de-a 7-a deprindere reprezintă resursele tale personale. Aceasta menține și dezvoltă cea mai importantă resursă pe care o ai – pe tine însuți. Aceasta reînnoiește cele 4 dimensiuni ale naturii tale – fizică, spirituală, intelectuală și socială.

Dimensiunea fizică: alimentație sănătoasă, exerciții fizice, managementul stresului.

Dimensiunea spirituală: conștientizarea valorilor persoanele și corespunderea lor, dezvoltare.

Dimensiunea intelectuală: include în componența sa lecturarea, imaginația, planificarea.

Dimensiunea socială: sinergia, empatia, proximitatea emoțională.

Activitatea de a dezvolta deprinderea numărul 7 reprezintă o activitate din cel de-al doilea cadran, este o activitate extrem de importantă însă nu foarte urgentă.

Așa de final, haide să revenim puțin la efectul pe care o are cartea ”Cele 7 Deprinderi a Persoanelor Eficace” asupra vieții tale. Pentru mine, aceasta a reprezentat vasul maritim cu ajutorul căruia am ajuns la tărâmul dezvoltării personale. A fost una din primele cărți de acest gen și cu siguranță una dintre cele mai bune. 

Ideile prezentate de către autor sunt simple, însă foarte eficiente. Idei care se repetă în foarte multe cărți, însă pe care totuși majoritatea nu le pune în practică. Sper că te-am motivat să o citești și sper să ne auzim și în următoarele articole.

Toate cele bune!

- Constantin

Comentarii

Postări populare