La Cafea cu un Student: Facultatea de Litere

Hello, hello! Astăzi vom face cunoștință cu o studentă extrem de drăguță și talentată, care a acceptat invitația noastră de a împărtăși experiența ei de până acum de la universitate. Without further due, hai să aflăm părerea Oanei, studentă în anul II, despre tot ce înseamnă Facultatea de Litere, specializarea Limba și Literatura Norvegiană - Engleză, din Cluj.

Hei, eu sunt Oana! Tipa aceea calculată și organizată de la care poți afla orice legat de facultate/școală. Aș spune tocilară, însă nu simt să mă reprezinte întrucât eu învăț mai mult logic informația decât prin simplă memorare. Se poate spune că gândesc cu emisfera stângă a creierului – mereu analitică, mereu logică, mereu calculată și fără risc – însă inima mea e pe partea artistică totuși. De aceea mă aflu la Facultatea de Litere, profil de Limbă și Literatură.

Știu că mulți nu o consideră o facultate cu potențial în domeniul carierelor râvnite azi, însă eu nu sunt aici ca să mă formez pentru a intra în jocul capitalist de azi. Eu sunt aici să învăț și să mă dezvolt, ceea ce se poate face la Facultatea de Litere mai bine ca oriunde aș spune (o părere cam subiectivă și neinformată întrucât nu am experiența altor facultăți decât din auzite, însă ce pot spune... dacă e vorba de Litere, gândesc cu sufletul meu drept, nu cu creierul stâng).”

Descopera cum este viata de student la facultatea de litere.

  1. De ce ai ales această facultate & specializare?

Am prezentat puțin pe scurt de ce sunt aici acum, însă adevărul e că eu am ales această facultate în urmă cu 3 ani. Perioada liceului e cam confuză, deci alegerile făcute atunci nu au un temei atât de bine stabilit. A fost doar ceea ce am simțit la momentul respectiv, probabil influențată de profesoara mea de engleză pe care am simțit-o ca pe un mentor. 

Probabil am ales această facultate din nevoia de a mă răzvrăti împotriva societății care o înjosește momentan. Probabil, probabil... cert e că nu regret niciodată că am făcut-o.

Ca să îl parafrazez pe Nietzsche: dacă ar fi să mai trăiesc o dată această viață, nu aș schimba nimic, într-atât nu regret totul. Revenind din filosofie în realitate, am ales limba norvegiană pentru că era ceva unic în țară și mi se părea că voi avea potențial carieristic cu ea.”

  1. Cum a fost primul an de facultate? Dar trecerea aceasta de la liceu la facultate?

”Trecerea a fost puțin șocantă pentru început. Adică la școală ne-au obișnuit să învățăm o limbă străină în 10-12 ani pentru a atinge un nivel avansat. La facultate același nivel se atinge în doar 3 ani, deci totul este pe repede înainte (în cazul limbilor luate de la 0, cum era norvegiana pentru mine). Trebuie să exersezi destul de mult și în afara orelor de curs, însă nimeni nu te obligă să o faci, așadar ai nevoie de ambiție. 

Profesorii de la limbile străine sunt foarte îngăduitori în primul an din câte am observat, însă la limbile cu nivel avansat (engleză și germană) sunt destul de duri la început. Ceea ce m-a mai șocat a fost numărul cărților pe care îl avem de citit: mult prea multe pentru a avea și viață socială dacă ar fi să le citești pe toate. Secretul este să descoperi că nu e nevoie să citești tot, ci doar cărțile cheie.”

  1. Care au fost așteptările tale față de facultate și cum a fost realitatea?

Am avut așteptări destul de joase, având în vedere sistemul educațional prin care trecusem până la momentul respectiv.  Totuși, facultatea e puțin altfel. Alta e literatura – bineînțeles, diferența aceasta e și datorată faptului că studiem literatură străină, alta e atmosfera generală și cerințele. Îmi place că se lucrează la un nivel ridicat pe partea de literatură – gata cu comentariile învățate pe de rost. 

Am avut chiar și un curs în care profesorul a desființat toată mișcarea criticilor în general ca fiind o șaradă. Ceea ce m-a surprins este că, pe lângă limbile străine alese, toată lumea are cursuri obligatorii de „trunchi comun” le numim noi. Ținute în română și pe subiecte variate (aici chiar poți să îți alegi ce să studiezi începând din anul 2). Cred că acele cursuri m-au dezvoltat cel mai mult. Vorbesc despre politică, societate, mentalitate, sexualitate, psihologie și filosofie, toate împletite nu doar în beletristică, ci și în opere cu tentă teoretică. E un subiect prea larg să îl dezbat aici însă concluzia ar că facultatea de Litere nu e doar despre ficțiune, literatură și norme gramaticale.”

  1. Care crezi că este cea mai mare provocare la facultatea ta?

Cea mai mare provocare cred că este și mereu va fi bibliografia obligatorie. După cum am mai spus, secretul este să știi să o jonglezi. Poate în primul semestru o provocare pare și numărul mare de examene (eu am avut 13 dacă nu mă înșel). Însă la majoritatea materia nu diferă, în special la limba străină unde ai mai multe cursuri practice care te învață cam aceleași lucruri, scopul lor fiind doar să exersezi cât mai mult.”

  1. Cum sunt profesorii și materiile? Trebuie să te pregătești pe parcursul semestrului sau ajunge o noapte înainte de examen? 

Profesorii sunt foarte mulți, deci este greu să faci o caracterizare completă, însă cel mai important mi se pare că ai și cel puțin un profesor nativ. La engleză de exemplu, mi se schimbă profesorii în fiecare semestru, așadar este normal să fi dat de profesori mai duri sau mai indulgenți. 

O constantă în rândul profesorilor este că sunt foarte pasionați de materia lor, ceea ce mă inspiră. Cât despre pregătire, evident că la orice facultate se spune că trebuie să te pregătești pe parcurs, însă la Litere chiar se aplică în cazul în care ai o limbă nouă. Dacă știi limba s-ar putea să reușești să treci examenele doar cu învățatul din sesiune, însă e mereu un risc. 

Oricum este inevitabilă pregătirea pe parcurs întrucât la majoritatea cursurilor se cere o prezență într-un procentaj mare (avem cursuri unde într-adevăr prezența nu este obligatorie, seminariile cu prezență de 70-75%, iar apoi urmează cursurile practice cu prezența de 90%).”

  1. Câteva sfaturi insider? ;) 

Pe lângă ce sfaturi am mai dat deja, aș recomanda să vorbiți cu persoane din anii mai mari de la specializările pe care le alegi. Ajută foarte mult. De aceea, chiar recomand programul de mentorat Student to Student, dedicat studenților de anul I pentru a-i ajuta. Eu am fost atât ca boboc în program, cât și ca mentor. Chiar face diferența. În plus, nu îți fie frică să vorbești... aici chiar nu prea există răspuns greșit, ci doar perspective noi.

Aș mai vrea să adaug că facultatea de Litere chiar e frumoasă de urmat, dacă îți dai interesul și te implici, căci altfel poate părea o pierdere de timp fără potențial carieristic cum o definesc unii. Și încă un sfat, nu te speria și alege o limbă „mai ciudată”, o să descoperi o cu totul altă lume și altă gândire dincolo de ea.”

Mulțumim că ai citit acest interviu până la capăt! Dacă mai ai nelămuriri sau alte întrebări, nu ezita să ne scrii, iar noi o vom contacta pe Oana pentru tine!:)

O zi cât mai frumoasă și productivă!

~Oana~

Comentarii

Postări populare