ReadU: ”Atlas of the Heart” de Brene Brown


Salutare book addict! Cum mai ești? Mă bucur să te am din nou alături!

Astăzi o să discutăm despre cea mai bună carte pe care am citit-o în ultima perioadă și anume ”Atlas of the heart” de Brene Brown. Această carte a fost lansată destul de recent, adică în 2021, motiv pentru care încă nu a fost tradusă de nici o editură din țara noastră. Așa că, pe parcurs dacă vezi că mai vorbesc despre structură, design și lucruri de genul acesta, să știi că mă refer la ediția în limba engleză. 


Acum că am clarificat anumite informații importante, eu zic să trecem la a povesti despre carte. 


Sinceră să fiu, de când a menționat Mihai Morar de această carte, tot eram cu ochii pe ea. Am tot zis ”luna viitoare, când îmi intră salariul te voi cumpăra”. Într-un final, în iunie am ajuns și eu să pun mâna pe carte, găsind-o în cel mai apropiat Cărturești. Nici nu îți poți imagina cât de încântată am fost când am cumpărat-o. M-am și pus să o citesc în prima zi. 


Cartea în sine arată superb, în sensul în care e una dintre cele mai colorate și vizual satisfăcătoare cărți pe care am văzut-o vreodată. E plină cu poze, desene și ilustrații. Un vis devenit realitate pentru o persoană vizuală sau artistică. 


Ce mi-a mai plăcut la ea este că, Brene a structurat-o foarte bine, în sensul în care a despărțit sentimentele pe diferite ipostaze în care le simțim și a mers pe un sistem de color coding. 


Pe scurt, dacă ești o persoană organizată, vizuală sau o persoană pasionată de psihologie și vrei să aflii mai multe despre sentimente, această carte este fix ceea ce cauți. 


Haide să trecem la subiect! 


Cartea în sine vorbește despre 87 de sentimente/emoții pe care le simțim în diferite momente. Împărțite pe categorii, Brene abordează fiecare sentimente în parte, o descifrează și te ajută să o înțelegi mai bine. În unele cazuri, îți oferă chiar și sfaturi cum să controlezi mai bine acele sentimente sau cum să reacționezi mai bine la apariția lor. 


Fiind vorba de atât de multe emoții, nu o să mă pun să ți le explic pe toate, totuși o să îți vorbesc despre anumite lucruri care m-au șocat sau cu care am rămas după citirea cărții. Restul te invit să le descoperi citind cartea! 


#1. De când suntem mici, ne bazăm pe modul în care părinții noștii își exprimă și își arată sentimentele, urmând să acționăm și noi într-un fel asemănător. Acesta este unul dintre motivele principale pentru care de multe ori ne punem emoțiile greșit în cuvinte. 


#2. Gelozia și invidia sunt două lucruri total diferite. De multe ori auzi în filme cum oamenii spun ”vaii sunt așa geloasă pe tine că îți merge bine”. Adevărul este că, gelozia este sentimentul simțit doar când vine vorba de pierderea unei persoane. 


La ce mă refer cu asta? Well, ești geloasă când îți este frică că cineva îți va lua locul în inima unei persoane sau când vrei să fii în viața cuiva dar cineva deja este în viața persoanei respective. 


Acum poate că îți vine să spui ”dar atunci care este sentimentul acela pe care îl simt când vreau ceva ce are altcineva?”. Aici apare invidia. Oamenii de obicei vorbesc despre invidie ca și cum ar fi cel mai mare păcat din lume. Adevărul este că există 2 tipuri de invidie: cea sănătoasă și cea nesănătoasă. 


Cea sănătoasă descrie momentele în care ai vrea ceva ce are  o altă persoană, dar nu vrei ca persoana respectivă să rămână fără acel lucru. În ceea ce privește varianta nesănătoasă, acesta apare în momente în care doar tu vrei să ai acel ceva și vrei ca restul să piardă lucrul respectiv. 


Sper că îți este mai clar acum și că îți va fi mai ușor să recunoști ce simți în aceste momente. 



#3. Există un sentiment numit ”dulce-amărui” adică bittersweet. Acesta, cum sugerează și numele, este o combinație între fericire și bucurie și apare în momentele acelea de bucurie când devii conștient de faptul că acestea trec. 


Astfel de momente sunt: 

  • Divorțul, finalul unei relații 

  • Urmărirea copiilor cum cresc

  • Plecarea de la un loc de muncă 

  • Absolvirea 

  • Întoarcerea după un concediu 


#4. Empatia este una dintre cele mai neînțelese sentimente din lume. De foarte multe ori, când cineva încearcă să fie ”empatic”, ajunge să intre în alte stări precum: 

  • Minimizarea 

  • Simpatia 

  • Judecarea 

  • Dezamăgirea 

  • Evitarea


Ca să previi acest lucru, încearcă să lucrezi constant la modul în care empatizezi cu alte persoane și să fii cu adevărat acolo pentru ele. 


#5. Belonging și Fitting in 

Alte 2 ipostaze neînțelese. Haide să le descifrăm! 


În momentul în care aparții de un grup (belonging), ești acceptat pentru cine ești. În momentul în care te încadrezi (fitting in), ești acceptat pentru că încerci să fii ca toți restul. 


Prin urmare, încearcă mai mult să aparții decât să te încadrezi. 


#6. Fiecare emoție și sentiment ale rostul lui. Oferă-ți libertatea de a le simți și de a le înțelege. Doar așa vei putea să te maturizezi emoțional.


Dragul meu, draga mea, sper că am reușit să îți trezesc apetitul pentru această carte. Abia aștept să vă aud părerile după ce o citiți. 


Până data viitoare, keep on reading! 

~ Kinga

Comentarii

Postări populare